Українська мова гр.933

17.03.2020 р.
Тема: Контрольне тестування за темою "Лексична норма"

Хід роботи
1. Виконати тестові завдання

План роботи

1. Виконати тестові завдання

Завдання 1-9 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. У якому рядку всі словосполучення є фразеологізмами?
А П’ятами накивати, швидко втекти, хапати дрижаки;
Б ні пари з уст, комарика придушити, як кіт наплакав;
В стояти як пень, весела людина, зуб на зуб не попадає;
Г сидіти склавши руки, дбайливо доглядати, бігти стрімголов.
2. Позначте рядок, у якому є контекстуальні синоніми.
А Шлях лежав на вододілі Дніпра й Бугу, лежав високо і рівно. Турчанська могила присядькувато чапіла над чорним шляхом прибіленою копицею (С. Колесник).
Б Тут було створено Кирило-Мефодіївське товариство, революційне крило якого очолив Т. Г. Шевченко (3 журналу).
В Минуло кілька днів, як Озиваймо не чув і не бачив вовка. З його володінь принаймні сіроманець зник. Лісовичок навіть хвилюватися почав — все-таки живе створіння пропало (А. Давидов).
Г Було, як почують хуторяни, що йде татарва, то ховаються по байраках і котловинах (О. Стороженко).
3. З’ясуйте, якими лексичними одиницями є виділені слова в реченні Взимку віє хутровина, влітку прийде тепла днина (П. Воронько).
А Омонімами;
Б паронімами;
В антонімами;
Г синонімами.
4. У якому рядку всі словосполучення містять омоніми?
А Розгорнути книгу — закрити книгу, мітити крейдою — мітити в серце;
Б піщана коса — дівоча коса, веселі люди — сумні люди;
В материнська ласка — хижа ласка, маскарадний бал — високий бал;
Г плакати від щастя — сміятись від щастя, написати листа одержати листа.
5. У якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд?
А Зуби з’їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі;
Б кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;
В горло драти, криком кричати, милити шию;
Г лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх.
6. У якому рядку фразеологізми мають значення молодий?
А Ні пари з уст, мало ще каші з’їв;
Б молоко на губах, курча жовтороте;
В горобеня жовтодзьобе, наробити галасу;
Г немає гаразду в голові, жуки в голові.
7. Якими лексичними одиницями є виділені слова: з’їзд пись мечників — кінний заїзд?
А Синонімами;
Б антонімами;
В паронімами;
Г омонімами.
8. У якому рядку фразеологізм має значення говорити щось беззмістовне?
А Ковтати слова, відкривати душу, сон рябої кобили розказувати;
Б різати правду у вічі, кидати слова, розводити балачки;
В точити балачки, на весь голос, не своїм голосом;
Г городити теревені, смаленого дубаплести, химині кури розводити.
9. Укажіть рядок синонімів до слова дискусія.
А Говоріння, балакання, балачка, погроза;
Б сперечання, суперечка, словесний бій, обговорення;
В багатослів’я, незгода, дорікання, докір;
Г базікання, звинувачення, колотнеча, спір.
Завдання 10-12 мають по шість варіантів відповіді, серед яких два правильні варіанти. Потрібно вибрати два правильні варіанти відповіді.
10. Позначте рядки, у яких слова утворюють синонімічний ряд.
А Дбати, піклуватися, турбуватися, клопотатися;
Б любо, мило, весело, приємно;
В горизонт, обрій, небосхил, височина;
Г рясний, густий, буйний, розкішний;
Д слабкий, нечутний, добрий, сумирний.
11. Позначте рядки, куди входять фразеологізми-синоніми до слова втекти.
А Дремнути навтікача, зачепити за живе, робити публіку;
Б п’ятами накивати, дати драла, дати ногам знати;
В дати лиха закаблукам, мов горохом сипати, ще прийде коза до воза;
Г розводити боби, збігло за водою, розводити теревені;
Д дати ногам волю, дати тягу, намастити п’яти салом.
12. Позначте речення, у яких вжиті слова-антоніми.
А Решта байдаків розсипалась без ладу, пливуть — котрий попереду, а котрий десь позаду (М. Пригара).
Б Ледве зійшло сонце, козаки сипнули на берег (М. Пригара).
В Тридцять весел зліта вгору одним помахом, падає, не хлюпнувши (М. Пригара).
Г Байдак сидить у воді глибоко: сім десятків козаків у кожному й вантажу багато (М. Пригара).
Д Човни летіли по бистрині, мов чудернацькі птахи (М. Пригара).
  Завдання 13 передбачає встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного цифрою, потрібно дібрати відповідник, позначений буквою. Кожна цифра може використовуватися лише один раз.
13. Встановити відповідність між фразеологізмами та їх значеннями.
1  Гарний
2  Відстати
3  Далеко
4  Даремно

А У чорта на болоті;
Б ні за цапову душу;
В ні в казці сказати, ні пером описати;
Г класти зуби на полицю;
Д пасти задніх.
  Завдання 14 потребує самостійного розв’язання.
14. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.
Росинки в роті не мати; обводити поглядом; не по кишені; міряти поглядом; як по писаному; стріляна птиця.

23.03.2020р.
Тема: Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник

План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід роботи
1. Вивчити теоретичні відомості підручника (ст. 72 - 73)
https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Виконати вправи 2, 3, 5 (ст. 73), впр.7 (ст. 75)


24.03.2020р.

Тема: Основні правила вимови голосних звуків. Основні правила вимови приголосних звуків.

План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід роботи

1.Вивчити теоретичні відомості підручника ( ст. 76-77 )

https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html

2. Виконати вправи  3, 5 (ст. 77 -78), впр.7 (ст.80)


3. Повторити основні правила фонетичної транскрипції.

Запам’ятай!
1. Усі слова транскрибуються, тобто беруться в квадратні дужки [ ].
2. Усі слова пишуться окремо і обов’язково з наголосом, крім односкладних слів.
3. У транскрипції відсутні великі літери.
4. У транскрипції відсутні літери Я, Ю, Є, Ї, які позначаються [йа], [йу], [йе], [йі], або як голосні, що передають пом’якшення попереднього приголосного: [‘а], [‘у], [‘е].
Ї — передає завжди два звуки.
5. У транскрипції відсутній апостроф і м’який знак.
6. [еи], [ие], [оу], [уо] — для позначення ненаголошеного голосного звука.
7. У транскрипції літера Щ завжди дає два звуки [шч].
8. У транскрипції подвоєння приголосних завжди дає один звук: нн = [н:], дд = [д:], сс = [с:], лл = [л:].
9. У транскрипції африкати ДЖ і ДЗ позначають спеціальними символами чи двома літерами з дужкою зверху: 


► Записати подані слова фонетичною транскрипцією. Визначити, який звук є спільним для всіх чотирьох слів у рядку.
1. Розділ, сіль, сім, запишіть.
2. Гава, вокзал, аґрус, гуля.
3. Мають, м’ята, матір’ю, кава.
4. Куля, лютня, люстерко, люлька.
5. Серйозний, зйомка, в’юн, Нью-Йорк.

30.03.2020р.
Тема: Наголос. Основні правила наголошування слів. Нормативний наголос. Варіантне наголошування слів в українській мові

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом
2. Виконання вправ на засвоєння вивченого

Хід роботи

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 81 - 82)

2. Виконати вправи 3, 5, 7 (ст. 82 - 84).

3. Переглянути експрес - урок О. Авраменка "Попередити хворобу НЕМОЖЛИВО"

31.03.2020р.
Тема: Словорозрізнювальний наголос

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом
2. Виконання вправ на засвоєння вивченого

Хід роботи

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 81 - 82)
https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf

 В українській мові наголос динамічний (наголошений склад звучить сильніше і триваліше), вільний (різномісний, тобто постійно не закріплений за певним складом, як, скажімо, у польській, угорській, французькій, чеській мовах) і рухомий (у процесі словозміни може переходити з одного складу на інший: книжка — книжки, трава — трави).

2. Виконати вправи на закріплення
► Попрацювати з орфографічним словничком. Виписати слова з наголосами на різних складах, виразно прочитати, вивчити їх наголошування. Особливу увагу звернути на слова з подвійним наголосом.
Наголос на 1-му складі
дОгмат, кИдати, вИпадок, рАзом, рОзвідка, вірші, віршів, прИповідка, Олень, спИна, цАрина, немає чАсу, щИпці, грОшей, дрОва, зОзла, фОльга, кУрятина, бУдемо, дОлішній, підлітковий, дОнька, рЕшето, зАгадка
Наголос на 2-му складі
фенОмен, везлА, генЕзис, завдАння, абИ де, аджЕ, абИколи,аніж, рондО (шрифт), рубЕль, рукОпис, правОпис, перЕбіг подій,пізнАння, новИй, щавЕль, борОдавка, вимОга, вітчИм, граблі, дочкА, зубОжіти, зубОжілий, фартУх, подУшка, позАторік, тріскОтнява, ненАвидіти, добУток, квартАл, налИгач, дичАвіти, чорнОзем, чорнОслив, оптОвий, отАман, індУстрія
На 3-му складі
розв’язАння, сільськогосподАрський, сторінкИ (множина), одинАдцять, кіломЕтр, ідемО, беремО, абИяк, ідетЕ, асиметрія, бюлетЕнь, навчАння, псевдонім, кропивА, болотИстий, валовИй, ветеринАрія, інженЕрія, мозолИстий, наздогАд, некролОг, осокА, каталОг, бюлетЕнь, рукопИсний, кулінарія
Подвійний наголос
пОмИлка, зАвждИ, назАвждИ, правОпИсний, прОстИй, слізьмИ, рОзбір, бАйдУже, кОрИсний, мАбУть, пЕрвІсний, тАкОж ТОЩО.
* Складіть словосполучення з поданими словами. Яку функцію виконує наголос у цих словах?
Озера (Р. в. одн.) і озера (Н. в. мн.), пісні (Р. в. одн.) і пісні (Н. в. мн.), новини (Н. в. мн.) і новини (Р. в. одн.).
   * Використовуючи тлумачний словник, поясніть лексичне значення слів.
Госпóдарський і господáрський; деревúна і деревинá, похíдний і похіднúй; людський і людський; переносний і перенóсний; вíдомість і відóмість.
► Розставте наголос у словах.
Болотистий, бородавка, верба, кропива, купіль, курятина, кухонний, ласкавий, легкий, легко, липкий, літопис, малий, посидіти, постояти, причіп, приязнь, приятель, проріз, простір, сороковий, спинa, спустошити, старий, стійкий, столяр, страшний, тяжкий, уродженець, усидіти, черпати, черствий, чистенький, чіткий, широко, шовковий, яблуневий, ясеновий.

06.04.2020р.
Тема: Тренувальні вправи

План роботи

1. Виконання вправ на засвоєння вивченого


Хід роботи

1. Виконати вправи на закріплення

  1. Переписати речення. Вставити пропущені букви, пояснити правопис слів.
1. Вранці пусте було небо, хмари убогі пливли над собором, а вітер улігся, на сході краєчок неба холодно, кр..ваво ч..рвонів (О.Гончар). 2. Гілки д..рев мокро бл..щали, зволожені по-в..сняному (О.Гончар). 3. Кр..ло зорі рум’янить тучі у голубій дал..ч..ні (В.Сосюра). 4. Схололі в хмарах крап..льки води п..рлинами котилися в сади (М.Бажан). 5. Під в..селкою у голубіні голуби л..тять (В.Лучук). 6. З пш..ничного поля Данило поглянув на той обш..р, який густіше проростав туманом та й зн..кав у тумані (М.Стельмах). 7. У небі віт..р куч..рявий колише темную блакить, і на землі гойдає трави, і зат..хає, й знов шумить (М.Рильський).

  1. Перекласти речення з російської мови на українську. Порівняти правопис букв е та и в обох мовах.
Листва на березах была еще почти вся зеленая (И.Тургенев). Вода заблестела, как расплавленный металл (В.Шишков). Серебристые поля сверкали в темном небе над спящей деревней, и одна из звезд, зеленая, по-летнему нежная, особенно добро мерцала мне из далеких глубин галактики (Ю.Бондарев).

ТЕСТ
1.     На місці пропуску пишеться одна й та ж буква
А  смуж..чка, пол..чко, вовч..ня, мереж..чка, мар..во;
Б  дощ..чок, галяв..нка, печ..во, стол..чок, озер..чко;
В  дощ..чка, горл..чко, горл..чка, коз..ня, вивед..ння;
Г  кош..чок, мороз..во, відер..чко, лож..чка, вікон..чко;
Д  дон..чка, пряд..во, стріч..чка, мел..во, неприм..ренний.

2. Позначте рядок, у всіх словах якого на місці пропуску треба писати букву е
А  жовт..нь, ос..ні, бр..ніти, хлоп..ць;
Б  вер..сневий, кл..котіти, тижб..нь, т..мніти;
В  ли..стопад, майся..р, кл..новий, зуп..нити;
Г  з..рновий, бл..скучий, чов..н, кор…неплід.

3. Позначте рядок, у всіх словах якого на місці пропуску треба писати букву и
А  в..ликий, міт..л, леб..диний;
Б  кл..котіти, бр..ніти, тр..вога;
В  кр..вавий, х..тренько, заст…лати;
Г  сел…зень, віт..рець, в..шневий.

4.     Знайдіть рядок, в якому в усіх словах потрібно писати літеру – и-
А  відс..хати, вовч..ня;
Б  д..ректива, город..на;
В  горл..ця, д..шевий;
Г  діл..ння, гус..ня.

5.Знайдіть рядок, в якому ненаголошений голосний е при зміні слова є випадним
А  вітер, батенько;
Б  кишеня, левада;
В  стерегти, зелений;
Г  дешевий, ділення;

6.У якому рядку голосний е пишеться не за правилом
А  леміш, легенда;
Б  подушечка, приятель;
В  берег, березень;
Г  приятель, тихесенький;

7.     Знайдіть рядок, в якому голосний е пишемо у звукосполученнях          –ере-, -еле-
А  стерегти, берег;
Б  тихесенький, приятель;
В  чекати, легенда;
Г  березень, легенько.
8. Знайдіть рядок, в якому в усіх словах пишеться голосний о в звукосполученнях –оро-, -оло

А боротьба, волосок;
Б  голуб, лопата;
В  товар, погашений;
Г гончар,солдат.

9.Знайдіть слова, в яких ненаголошений е пишемо у зменшено-пестливих суфіксах у всіх словах
А  подушечка, тихесенький;
Б  кишеня, легесенький;
В  батенько, червень;
Г збереження, леміш.
10.У якому рядку голосний и пишемо не за правилом
А диригент, директор;
Б  цитата, цибуля;
В  минулий, зима;
   Г  завивання, морозиво.

07.04.2020р.
Тема: Директорська контрольна робота. Контрольне тестування

Хід роботи
1. Виконання тестових завдань з теми "Орфоепічна норма"

План роботи
1. Виконати тестові завдання

Завдання 1-8 мають по чотири варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Який зі словників регулює правильну вимову звуків, звукосполучень і наголосу в словах?
А Орфографічний;
Б тлумачний;
В іншомовних слів;
Г орфоепічний.
2. Яке явище впливає на милозвучність української мови?
А Правильний запис слів;
Б правильне творення слів;
B чергування [д]/[дж];
Г чергування у/в, і/й.
3. Позначте рядок слів, у якому наголос падає на перший склад.
А Спина, разом, випадок, олень;
Б дочка, донька, фартух, новий;
В завдання, читання, кохання, люблю;
Г агент, документ, каталог, вірші.
4. Позначте рядок слів, у якому наголос падає на другий склад.
А Гуртожиток, дужки, ім’я, легкий;
Б задовго, далеко, циган, експерт;
В навскоси, приятель, живопис, вчення;
Г глядач, статуя, ненависть, симетрія.
5. Які голосні звуки в українській мові вимовляють чітко?
А [а], [у], [о];
Б [а], [у], [і];
В [е], [а], [у];
Г [и], [а], [у].
6. Позначте рядок, у якому правильно подано звуковий запис слів:
А [гоалубка], [зоазул’а];
Б [голубка], [зозул’а];
В [гоул’убка], [зоузул’а];
Г [гоулубка], [зоуз’ул’а].
7. Позначте рядок слів, у якому наголос змінює значення слова:
А замок, мука, характерний;
Б пора, сонце, сон це;
В орел, Орел, приклад;
Г завжди, житло, свята.
8. Позначте рядок слів, у яких відбулося спрощення у вимові й на письмі:
А студен..ство, зві..но, че..ний;
Б облас..ний, виїз..ний, сер..це;
В балас..ний, хворос..няк, невіс..ці;
Г зліс..ний, корис..ний, шістдесят.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Уподібнення приголосних
2 Подвійний наголос
3 Форморозрізнювальний наголос
4 Словорорізнювальний наголос
А Води — води, викликати — викликати
Б Косьба, боротьба
В Замок — замок, атлас — атлас
Г Помилка, також
Д Зате, проте
10. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами.
1 Чергування у/в розрізнює значення слів
2 Чергування у/в не розрізнює значення слів
3 Порушено чергування і/й
4 Порушено чергування у/в
А Весь — увесь, вчитель — учитель
Б Василь й Ярина
В Вправа — управа, враження — ураження
Г Приїхала в Львів
Д Батьки і діти
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Запишіть речення, обравши правильний варіант з наведених у дужках:
Рідну Батьківщину (в, у) (усі, всі) віки порівнювали (з, із) матір’ю, бо нема нічого найдорожчого (в, у) людини, як мати (й, і) рідна земля. Окрема людина невіддільна (від, од) народу, а народ невіддільний (від, од) Батьківщини: (в, у) цьому сила народу (і, й) міць його, невмирущість (і, й) безсмертя (Є. Гуцало).
12. Запишіть транскрипцію слів:

Легко, дьогтю, молотьба, книжка.

13.04.2020р.
Тема: Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії
План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом
2. Робота з опорною таблицею
3. Виконання вправ на закріплення
Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 85 - 86)
Орфографією називається система правил про способи передачі на письмі звукового складу слів. Одиницею орфографії є орфограма – написання певного звука, морфеми, слова. Таке написання визначається й закріплюється тим чи іншим правилом ( орфографічним).
Єдина, обов’язкова для всіх орфографія відіграє важливу роль у спілкуванні людей, сприяє піднесенню рівня мовної культури.
Орфографічні помилки – це помилки, пов’язані з порушенням правил написання ( великої літери у власних назвах, м’якого знака, апострофа тощо). 

Правильне написання слів перевіряється за орфографічним словником.
2. Робота з опорною таблицею
Орфограма – це певне написання слова, засноване на правилах української мови
Розрізняють орфограми
Буквені, небуквені ( кома, крапка, тире, двокрапка та ін.).
Будь – яка орфограма складається з двох частин
перша – варіант правильного написання букви чи словосполучення;
друга – ситуація, що характеризує орфограму ( Лев (ім’я) – лев  (звір)
Найбільш небезпечними місцями у слові є
ненаголошені голосні в коренях, суфіксах, префіксах і закінченнях; м’який знак; апостроф; подвоєні, подовжені приголосні; правопис частки не  з різними частинами мови та ін.
Для того , щоб правильно написати слово, потрібно: змінити форму або дібрати спільнокореневе слово, щоб буква була в сильній позиції; звернутися до правила орфографії; звернутися до орфографічного словника.
3. Виконати вправи на закріплення
Вправа 1
Прочитайте текст. Випишіть слова, у яких є орфограми, підкресліть їх і назвіть відомі вам орфограми.
Мова має два потужні крила – океан слів і граматику. Океан слів – це безмежжя, незліченність, найшвидша змінюваність, схильність до необмеженого поповнення. Граматика ж – мудрий господар, володар цього океану. На противагу безмежжю слів граматика – стислість, суворі правила, які легко можна перелічити, але нелегко застосувати (За І. Вихованцем).
Вправа 2
Прочитайте.  Виправте орфографічні помилки, запишіть. 
Рідною мовою належит  вважати мову своєї нації, мову претків, яка поввязує людину з її народом, єго духовнеми надбаньями.
Рідну мову діти засвоюют  від батків. В історії  україни звичні вепадки, коли до рідної мови значна частина Українців повиртаєця  лише у зрілому віці.
Українська мова є  мовою Українського народу. Отже, вона і тільки вона повинна бути рідною для кожного, хто вважає сибе преналежним до Української нації  (За В. Іванишиним, Я. Радевичем-Винницьким).
Вправа 3
Подані слова запишіть звукописом, виділені слова розберіть фонетично.
Тихенький, широчінь, наливатися, дзвіночки, шелестіти, дисципліна, дев’ятий, четвертий.

14.04.2020р.
Тема: Ненаголошені е-и в корені слова
План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника
2. Виконання вправ на закріплення
Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 86)
2. Виконати вправи на закріплення
Вправа 3 - ст.87
Вправа 5 - ст.87
Вправа 7 - ст.89

21.04.2020р.
Тема: Апостроф


План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника
2. Виконання вправ на закріплення
3. Відео тренажер вживання слів з апострофом

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 90)

2. Виконати вправи на закріплення
Вправа 3 - ст.91
Вправа 4 - ст.91
Вправа 5 - ст.91

3. Переглянути відео тренажер з правопису української мови




27.04.2020р.
Тема: Позначення м"якості приголосних

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 93)

2. Виконати вправи на закріплення
Вправа 2 - ст.93
Вправа 3 - ст.93
Вправа 5 - ст.95

Вправа 7 - ст.96



28.04.2020р.
Тема: Чергування голосних

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 97)
https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html




2. Виконати вправи на закріплення
1.До поданих слів дібрати іншу форму чи слово, які б ілюстрували чергування голос­них. Пояснити причини цього чергування або його відсутність.
Водопою, доходу, каменя, льоду, коня, ніч, осіб, батьків, братового, Канева, Києва, вівса, сто­яти, сільський, вільний, вісь.
2.Перепишіть слова, виправивши помилки. Підкресліть орфограму. 
Завмерати, щека, школьний, Львив, підперати, зберати, випекати, гоняти, ломати, допомогати, витікати, витерати.
3. Змініть слова, щоб відбулося чергування.
Міль, юність, повінь, осінь, поміч, річ, сіль, радість.
4. Уроки Авраменка: виправте лексичні помилки.
Вірна відповідь – 
іншими словами – 
 легше всього – 
 ні в якому разі – 
 перевести на українську мову – 
 переверніть сторінку – 
я вибачаюся – 
04.05.2020р.
Тема: Чергування приголосних в українській мові

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 97)



2. Виконати вправи на закріплення
Вправа 2 - ст.98
Вправа 3 - ст.98
Вправа 5 - ст.99

Вправа 7 - ст.100

05.05.2020р.
Тема: Зміна приголосних при збігові їх у процесі словотворення

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 97 - 98)


Прочитати та запам"ятати:
Зміни груп приголосних -ЦЬК-, -СЬК-, -ЗЬК-, -СК-, -ШК-, -ЗК-, -СТ-
1. При словотворенні приголосні звуки часто змінюються.
а) Група приголосних -цьк- змінюється на -чч- при творенні іменників із суфіксом -ин(а): вояцький — вояччина, козацький — Козаччина, німецький — Німеччина, турецький — Туреччина; але: галицький – Галичина.
б) Групи приголосних -ськ-, -ск- змінюються на -щ- при творенні іменники із суфіксом -ин(а): віск — вощина, пісок (піску) — піщина, полтавський — Полтавщина;
в) Групи приголосних -ск-, -шк- змінюються в - при творенні прикметників та іменників із суфіксом -ан-(-ян-): віск — вощаний – вощанка, дошка — дощаний, пісок (піску) — піщаний.
г) Групи приголосних -ск--ст- змінюються в щ, група -зк- у -жч- при творенні багатьох форм дієслів ІІ дієвідміни: вереск — верещати, верещу, верещиш і т. д.; простити — прощати, прощаю, прощаєш і т. д.; прощу, але простиш, простить і т. д.; брязк — бряжчати, бряжчу, бряжчиш і т. д.
д) Групи приголосних -ськ-, -зьк- відповідно змінюються на -, -жч- при творенні прізвищ на -енко, -ук: Васько — Ващенко — Ващук, Ісько — Іщенко — Іщук, Онисько — Онищенко — Онищук, Водолазький — Водолажченко, Кузько — Кужченко.
Примітка. У присвійних прикметниках від власних імен із групами -ск-, -ськс на письмі зберігається, а к переходить у чПараска — Парасчин, Ониська — Онисьчин; -шк- дає щ: Мелашка — Мелащин.
Зміни приголосних перед -СЬК(ИЙ), -СТВ(О)
2. Перед суфіксами -ськ(ий), -ств(о) деякі приголосні при словотворенні змінюються, змінюючи й самі суфікси.
а) Кцьч + -ськ(ий), -ство(о) дають -цьк(ий), -цтв(о)гірник — гірницький, молодець — молодецький, молодецтво, парубок — парубоцький — парубоцтво, ткач — ткацький — ткацтво.
б) Гжз + -ськ(ий), -ств(о) дають -зьк(ий)-зтв(о)боягуз — боягузький — боягузтво, Запоріжжя – запорізький, Париж – паризький, Прага – празький, убогий — убозтво.
в) Хшс + -ськ(ий), -ств(о) дають -ськ(ий), -ств(о): залісся — заліський, птах — птаство, товариш — товариський — товариство.
Інші приголосні перед суфіксами -ськ(ий), -ств(о) на письмі зберігаються: багатий — багатство, брат — братський — братство, завод — заводський, інтелігент — інтелігентський, люд — людський – людство, пропагандист — пропагандистський, студент — студентський — студентство.

Зміни приголосних перед -Ш(ИЙ) у вищому ступені прикметників (прислівників)
3. У вищому ступені прикметників і прислівників гжз перед суфіксом -ш(ий) змінюються в -жч(ий), а с + ш(ий) – у -щ(ий)високий — вищий (вище), вузький — вужчий (вужче), дорогий — дорожчий (дорожче), дужий — дужчий (дужче), низький — нижчий (нижче), але: легкий — легший (легше).
Це стосується й дієслів, утворених від прикметників вищого ступеня: ближчати, вужчати, кращати та ін., і похідних від них іменників: підвищення (від підвищити), подорожчання (від подорожчати).
-ЧН-, -ШН-
4. Приголосні звуки кц(ь) перед суфіксом -н- змінюються на чбезпека — безпечний, безпечність, безпечно; вік — вічний, вічність, вічно; кінець – кінечний, місяць — місячний, околиця — околичний, пшениця — пшеничний, рік — річний, серце — сердечний, сонце — сонячний, яйце — яєчня. Приголосний основи ч зберігається: поміч — помічний, помічник; ніч — нічний, ячмінь — ячний (або ячмінний).
Виняток становлять слова: дворушник, мірошник, рушник, рушниця, сердешний (у значенні «бідолашний»), соняшник, торішній.
Примітка 1. Приголосні ж, ч, ш, щ, т(ь) у давальному та місцевому відмінках іменників (жін. р.) та в дієсловах перед постфіксом -ся на письмі зберігаються: діжці, дочці, квітці, книжці, юшці; не вріжся, не морочся, не морщся, радишся, спиться.
Примітка 2. Глухі приголосні основи перед дзвінкими на письмі зберігаються: боротьба (бо бороти), молотьба (бо молотити), просьба (бо просити). Так само й дзвінкі перед глухими на письмі зберігаються: бабка, борідка, вогкий, дігтяр, кігті, книжка, легкий, нігті. Але: затхлий, зітхнути (хоч дихати), натхнути.
2. Виконати вправи на закріплення вивченого
Завдання 1.Від поданих слів утворіть прикметники за допомогою суфіксів-ськ(ий), -ств(о).
Буг, Бангкок, Таганрог, Збараж, Острог, Запоріжжя, Киргизія, Кагарлик, Теплик, Дрогобич, Кременчук, Калуш, Мекка, Дамаск, Донець, Прага, Залісся, Париж, Чехія, Сиваш, Херсонес, Одеса, Ясси, Ірпінь, Вишгород, Поділля, Прилуки.
Завдання 2.Від поданих прикметників утворіть іменники за допомогою суфікса-ин-,поясніть зміни приголосних.
Харківський, Вінницький, тернопільський, батьківський, прилуцький, донецький, дрогобицький, луганський, турецький, черкаський, львівський, галицький, полтавський, гайдамацький, чернівецький, уманський, київський, сумський, одеський, хмельницький.
Завдання 3. Утворіть вищий ступінь порівняння прикметників, поясніть зміни й правопис приголосних.
Близький, високий, дорогий, товстий, красивий, важкий, довгий, тонкий, вузький, швидкий, легкий, дужий, слабкий, рідкий, низький.
Завдання 4. Від поданих іменників утворіть присвійні прикметники.
Невістка, Ольга, ненька, свекруха, дочка, донька, мачуха, Мелашка, Параска, Ониська, Світланка.
Завдання 5.Утворіть неозначену форму дієслів недоконаного виду.
Пригостити, простити, вимостити, сповістити, писк, блиск, вереск.
Тести для самоконтролю
1. Укажіть рядок слів, у якому відбулися зміни в групах приголосних при додаванні суфікса -ськ-
А турист…ський, київ…ський, севастопол…ський
Б крим…ський, гончар…ський, тесляр…ський
В праг…ський, ткач…ський, чех…ський
Г львів…ський, україн…ський, студент…ський.

2. Позначте рядок, у якому правильно утворено ступені порівняння прикметників
А важчий, тяжчий, ближчий, нижчий
Б вужчий, дужчий, дорожчий, кращий
В товщий, ширший, вужчий, лекший
Г дужчий, менший, вищий, тонший.

3. Позначте рядок з правильним написанням усіх слів
А донецький, паризький, прилуцький, дамасський
Б сиракузький, кременчукський, вінницький, лепетиський
В черкаський, віденський, галицький, казаський
Г калуський, поліський, запорізький, тюркський.

4. Позначте рядок з правильним написанням усіх слів
А турецький, французький, празький, герцозький
Б одеський, криворізький, баський, полтавський
В ніццький, цюрихський, черкаський, суецький
Г збаражський, нью-йоркський, мюнхенський, сиваський.

5. Позначте рядок з правильним написанням усіх слів
А убозство, птаство, парубоцтво, ткацтво
Б герцогзтво, кріпацтво, чумацтво, боягузтво
В товариство, юнацтво, багатство, братство
Г інтелігентство, людцтво, молодецтво, студентство.

6. Позначте рядок з правильним написанням усіх слів
А Німеччина, Туреччина, Полтавщина, Галичина
Б Хмельниччина, Галиччина, Гадяччина, Одещина
В Черкашчина, Донеччина, Сумщина, Львівщина
Г Херсонщина, Вінничина, Миколаївщина, Рівненщина.

7. Помилки в чергуванні приголосних при збігові допущено в рядку
А козацький, багатство, збаразький, вінницький
Б пражський, криворізький, Донетчина, черкаський
В казахський, кавказький, товариський, братський
Г пропагандистський, гігантський, центристський, агентський.

8. Помилки в чергуванні приголосних допущено в рядку
А острозький, птахівництво, боягузтво, Одещина
Б кріпацтво, вояцтво, Житомирщина, бузький
В лейпцизький, солдатський, Словаччина, піщаний
Г оренбургський, ескімоський, печенізький, волоський.

9. Помилки в чергуванні приголосних допущено в рядку
А казаський, бучацький, убогство, празький
Б Німеччина, Вінниччина, козаччина, Туреччина
В студентський, гігантський, фашистський, агентство
Г паризький, Донеччина, лейпцизький, козацький.

10. Помилки в чергуванні приголосних допущено в рядку
А іракський, кременчуцький, карабаський, лісництво
Б солдатський, воронезький, голландський, норвезький
В агентство, гіганський, сиваський, Паращин
Г заводський, піщина, Галичина, вотчина.

12.05.2020р.
Тема: Спрощення приголосних

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 101 - 102), переглянути відео заняття з теми
https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html



2. Виконати вправи на закріплення вивченого
Вправа 2 - ст.102

Вправа 5 - ст.103


Завдання 1.На місці крапок, де потрібно, поставте пропущені літери. Поясніть правопис слів.
Пристрас…ний, контрас…ний, прихвос…ні, сон…це, чес…ний, мес…ник, сер…це, студен…ський, фашис…ський, влас…ний, очис…ний, дилетан…ський, доблес…ний, кож…ний, повіс…ці, ровес…ник, свис…нути, совісн…ий, ус…ний, хрус…нути, ціліс…ний, словес…ний, виїз…ний, шіс…десят, зліс…ний, у кіс…ці, шіс…надцять, ях…смен, капос…ний, журналіс…ський, вартіс…ний, якіс…ний.
Завдання 2.Утворіть від поданих слів прикметники та запишіть їх. Поясніть їхнє написання.
Кількість, область, честь, захист, якість, студент, кореспондент, вартість, совість, пропагандист, парламент, інтелігент, рецензент, диригент, сержант, інтурист, лейборист, сепаратист, соціаліст, колективіст, агентство, пристрасть, проїзд, радість, щастя.

18.05.2020р.
Тема: Подвоєння та подовження приголосних

План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 105 - 106), переглянути відео заняття з теми
https://pidruchnyk.com.ua/1168-ukrainska-mova-10-klas-avramenko.html




2. Виконати вправи на закріплення вивченого

Вправа 2 - ст.106
Вправа 3 - ст.106
Вправа 5 - ст.106
Вправа 7 - ст.108


19.05.2020р.
Тема: Правопис префіксів, суфіксів (складні випадки правопису)
План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 109 - 110), переглянути відео заняття з теми


2. Виконати вправи на закріплення вивченого


Вправа 2 - ст.110
Вправа 3 - ст.110
Вправа 4 - ст.111
Вправа 7 - ст.112


25.05.2020р.
Тема: Контрольний письмовий твір
План роботи
1. Написання контрольного твору
Хід роботи
1. Написати контрольний твір на тему: " Вчися доброму, погане на ум не прийде"




26.05.2020р.
Тема: Контрольне тестування
План роботи
1. Виконання тестових завдань
Хід роботи
1. Виконати тестові завдання
Прочитайте  текст   і виконайте завдання 1-7 до нього
 (1) Усе починається з дитинства, з колискової, з голосу материнської душі над колискою. (2) Уже в/перше звучання почутої мелодії на/вічно вплітається для маленької дитини багатоголосся душі та світу. (3) Від/тепер відкривається шлях її радощам, смуткові й веселості, тривогам, і сподіванням. (4) І, на/певно, головному -  взаємності з життям, зі світом. (5) Колискова – це не/наче душа, яка ходить навшпиньках.
1. Окремо в цьому тексті пишуться слова
 А в/перше
 Б від/тепер
 В на/певно
 Г не/наче
2. Пунктуаційну помилку допущено в реченні
 А першому
 Б другому
 В третьому
 Г четвертому
3. Вставне слово вжито в реченні
 А першому
 Б третьому
 В четвертому
 Г п’ятому
4. Складним є речення
 А перше
 Б друге
 В третє
 Г п’яте
5. У переносному значенні вжито в тексті виділене слово
 А маленької дитини
 Б над колискою
 В почутої мелодії
 Г ходить навшпиньках
6. Фразеологізмом є вислів
 А багатоголосся душі
 Б відкривається шлях
 В взаємності з життям
 Г колискова – це душа
7. Іменник виділено в словосполученні з тексту
 А починається з колискової
 Б звучання почутої мелодії
 В для маленької дитини
 Г ходить навшпиньках
8. Правильно утворені дієслівні форми в рядкуА    лікувати – лічу, лікуєш, лікуйтеБ    очолити – очолю, очолиш, очолітьВ    пролити – проллю, проллєш, пролийтеГ    полоскати - полощу, полоскаєш, полощітьД    провести - проводжу, проводиш, проводьте
9. Через дефіс пишуться всі слова в рядку
А  договірно/правовий, культурно/освітній, гостро/критичний, морально/етичний
Б  медико/генетичний, ново/грецький, мінерально/сировинний, південно/східний
В  житлово/будівельний, військово/повітряний, суспільно/корисний, лірико/драма-тичний
Г  молочно/білий, науково/практичний, загально/освітній, організаційно/методичний
Д  мідно/червоний, навчально/виробничий, героїко/романтичний, електронно/ оптичний
10.  Позначте рядок із частками.
А   бодай, тільки, також, таке.
Б   теж, те, ж, тож.
В   ось, вісь, весь, ото.
Г   нехай, таки, навіть, невже.
11. Позначте речення з дієприкметниковим звором, що НЕ відокремлюється комами:
А За вікном тьмяніє небо зорями вишите
Б Небо чудово блищало все засіяне зорями.
В Над луками залитими квітневою повінню холонув оранжевий вечір.
Г Широке рівне плесо віддзеркалювало срібні кучері залитих сяєвом хмар.
12. Позначте рядок, у якому виділене слово є прийменником:
А Аж ось нарешті і коханий край, знайоме поле, озеро і гай.
Б Перші орачі порушать ниву, поки напівсонну, тополю збудить трактор край села.
В Україна – Вкраїна – країна – так віддавна край рідний звуть.
Г Ох, тривого, дика тривого, не шаленій і серця не край...
Д Сини землі тепер повстали за неозорий край свій, за степи.
13. Позначте речення, що потребує редагуванняА    Готуючись до екзаменів, студенти відвідують наукові бібліотеки.Б    Трохи підрісши, хлопець почав розпитувати про важку долю батька.В    Милуючись лісовими краєвидами з вікна вагона, у мене виникали спогади дитинства.Г    Читаю п'єсу, звертаючи увагу на ремарки.
14.У якому рядку всі іменники в родовому відмінку однини мають закінчення - у(-ю):
А секція баскетбол.., художнього гуртк.., задум.. твору;
Б високого звук.., стовпчик барометр.., запашного бузк..;
В номери концерт.., білого мармур.., держави Ліван..;
Г наслідки землетрус.., сучасного метрополетен.., хвилі Дінц..;
Д атмосферного тиск.., сектор.. цирку, літературного музе.. .
15. Форми однини та множини мають усі іменники рядка
А село, заєць, колосок, народ
Б Всесвіт, кіно, людина, ринва
В студентство, дитина, книжка, клас
Г мідь, радість, завод, факультет
Д джинси, волошка, мак, чобіт
16. Без помилок утворено всі імена по батькові в рядку
А Аполлінарійович, Вікторівна, Герасимівна, Глібівна
Б Вакулович, Гордієвич, Гнатівна, Всеволодович
В Давидівна, Даниловна, Дем'янович, Денисівна
Г Омельківна, Казимирівна, Лаврентівна, Каленикович
17. Частка НЕ пишеться ОКРЕМО з усіма словами рядка
А  не/досліджені ще питання; не/зчувся, як заснув; не/спитавши дозволу
Б  не/зводячи очей, не/привітно шуміли, не/здужав підняти
В  будинок не/збудований; трохи не/дочуваючи; не/перевірений мною текст
Г не/можна передбачити; не/чуваний успіх; нічому не/навчено
Д  не/захищений від вітру сад; не/просячи допомоги; не/потрібно поспішати
18. Відносними є всі прикметники рядка
А книжковий магазин, сестрин портфель, зрошувальний сезон
Б сільський житель, щедрий вечір, паперовий журавлик
В теплий одяг, зимовий вечір, давній друг
Г залізна брама, дощовий день, порцелянова тарілка
19. Усі дієслова доконаного виду в рядку
А виспатися, просити, кричати, виполоти
Б вилити, злити, виливати, налити
В сподіватися, дочекатися, понадіятися, захотіти
Г змолоти, прокинутись, станцювати, поступити
20. Дієслово теперішнього часу є в реченні
А Зовсім поруч, вдивляючись у крайнебо, зависла наді мною білуватосіра чайка.
Б Над головою ледь-ледь ворушиться вже прихоплене холодними світанками листя.
В Оленка встала, підійшла до вікна і завмерла, притулившись до холодної шибки.
Г Запорожці часто користувались довгими очеретинами, долаючи водні рубежі.
21. Усі дієслова належать до І дієвідміни в рядку
А лежати, співати, нести, хотіти
Б радити, ревіти,чистити, бити
В віяти, кинути, текти, глянути
Г вчити, торкнутись, клеїти, летіти
22. Помилки у відмінкових формах кількісних числівників допущено в рядку
А п'ятисот шістдесяти трьох, на трьохстах сорока п'ятьох, чотирма
Б восьми, сорока, п'ятистам сорока шести
В сімома, сімдесяти, дев'ятистам вісімдесяти п'яти
Г п'ятидесяти  дев’яти, двостам, дев'ятисот сімдесяти
23. Поширеним є речення:
А Тетяно, будь відвертою.
Б Іванко, мабуть, заснув.
В Мені радісно.
Г Таємниці білими нитками шиті.
24. Укажіть ряд займенників:
А те, ці, але, всі;
Б їх, ви, чий, там;
В ним, я, ніщо, ту;
Г він, ми, це, тут;

Д вас, усім, десь, щось.
29.05.2020р.
Тема: Уживання великої літери
План роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника, переглянути відео заняття з теми
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 113 - 114), переглянути відео заняття з теми


2. Виконати вправи на закріплення вивченого


Вправа 2 - ст.114
Вправа 3 - ст.114
Вправа 5 - ст.115
Вправа 7 - ст.116




Комментариев нет:

Отправить комментарий