Українська мова гр.936

12.03.2020 р.

Тема: Написання не, ні з різними частинами мови

План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення

Хід роботи

1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 147 - 148)

https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf

2. Виконати письмово вправи 3, 4 (ст. 148)

3. Виконати тестові завдання впр. 5 (ст. 148)

4. Переглянути експрес - урок "Хто такий лимар"





16.03.2020р.
Тема: Виконання тестових завдань із теми "Орфографічна норма"

План роботи
1. Виконання тестових завдань

Хід роботи
1. Виконати тестові завдання


Завдання 1-8 мають по п'ять варіанти відповіді, серед яких лише один правильний. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді.
1. Літеру е на місці пропуску треба писати в усіх словах рядка:
А б..регти, восьм..ро, шел..ст, п..ріжок;
Б з..леніти, виш..нька, к..шеньковий, ч..рнетка;
В мавп..ня, книж..чка, вел..тень, тр..вожний;
Г шерш..нь, визволит..ль, м..гдаль, в..селощі;
Д ріднес..нький, жод..н, кис..нь, с..зонний.
2. У якому рядку всі слова пишуться з апострофом?
А рум..яний, свято, мавп..ячий, зор..яний, п..ять;
Б з..єднання, пів..яблука, розм...якшити, солов..їний, дит..ясла;
В пан..європейський, з..явитися, п..явка, м..язи, без..іменний;
Г рум..яний, тьм..яний, торф..яний, голуб..я, матір..ю;
Д перед..ювілейний, за..їхати, черв..як, надвечір..я, від..їзд.
3. У якому рядку всі слова пишуть з ь?
А Донец..кий, казахс..кий, Гриц..ко, різко, сон..ця;
Б багат..ма, кін..чик, міл..йон, ремін.., літ..ні;
В кіл..це, їдал..ня, учител..ство, ріж.., доч..ці;
Г ручен..ка, джерел..це, Ковал..чук, вуз..ко, лял..ці;
Д п’ят..десят, радіс..тю, корист.., брен..кати, Гал..ці.
4. У якому рядку в усіх словах можливе чергування приголосних звуків при словотворенні чи словозміні?
А Садити, світити, вчити, дерти, вимірювати;
Б мостити, пекти, ловити, любити, хотіти;
В дробити, оформлювати, стерегти, брати, везти;
Г берегти, їздити, кликати, мести, жити;
Д бігти, кришити, ломити, терти, упирати.
5. З’ясуйте, у якому рядку допущено орфографічну помилку.
А Розніжений, розброєний, безземельний, беззаконний, південний;
Б машинний, змінний, цінний, старанний, беззахисний;
В буквений, бризкання, коріння, латаття, піддашшя;
Г віддзеркалення, ссавці, стаття, цілинник, юннат;
Д взуття, тертя, угіддя, надбання, наріччя.
6. У якому рядку в усіх словах відбулося спрощення приголосних?
А Форпостний, корисний, щасливий, улесливий, звісно;
Б доблесний, усний, баластний, хвастливий, хворостняк;
В шістсот, провісник, вискнути, свиснути, гуснути;
Г безвиїзний, власний, злісний, кістлявий, тижневий;
Д ненависний, якісний, цілісний, месник, очисний.
7. У якому рядку всі слова пишуться з малої літери?
А (ш)евченківська премія, (ф)ранківські сонети, (ш)евченківський вечір, (а)рхімедова (с)піраль;
Б (п)ушкінський стиль, (ш)евченківські лауреати, (б)альзаківські традиції, (е)зопівська мова;
В (д)амоклів меч, (г)ордіїв вузол, (п)рокрустове ложе, (ф)ранківська кімната;
Г (п)південний степ, (в)олодимирська церква, (м)іністерський наказ, (у)країнські традиції;
Д (д)ніпровські береги, (п)івденний регіон, (о)деська автострада, (к)київські вулиці.
8. Укажіть, у якому рядку допущено помилку при переносі слів.
А Зруй-нувати, сльо-за, бо-йовий, наро-дження, лег-кий;
Б Роз’яс-нити, під-в’язати, рай-он, бай-ка, Мар’-ян;
В Май-ор, май-ка, пос-тіль, безі-менний, яг-ня;
Г Люд-ство, кур’-єр, рибаль-ство, ор-фограма, вліт-ку;
Д Ви-цвісти, юна-цький, вір-ність, ан-тена, пест-ливий.
У завданнях 9-10 треба встановити відповідність. До кожного рядка, позначеного буквою, дібрати відповідник, позначений цифрою.
9. Поєднайте принципи, позначені цифрою, із прикладами, позначеними буквами. Принципи написання слів:
1 Фонетичний
2 Морфологічний
3 Традиційний
4 Смисловий
А Осінній, навчаються, розшити, вогко, весна
Б Козацький, створити, гарячий, вікно, чуб
В Роман, Роман, не має, немає, якби, як би
Г Ванна, щедрість, єдність, лимон, митрополит
10. Поєднайте поняття, позначене цифрою, з прикладами, позначеними буквами. В усіх словах уживається:
1 Префікс -з.
2 Префікс -с.
3 Префікс пре-.
4 Префікс при-
А Пр..чудовий, пр..скорений, пр..цікаво, пр..подобний
Б ..цілити, ..сунути, ..чавити, ..шити
В ..приятливий, ..хотіти, ..фокусувати, ..травити
Г пр..освященство, пр..естол, пр..добрий, пр..зирливий
Д пр..прятаний, пр..вернути, пр..бережний, пр..святити
Завдання 11 та 12 — завдання відкритої форми.
11. Утворіть прикметники за допомогою суфіксів -ськ-, -зьк-, -цьк-.
Сиваш, Несвіж, Коломак, Нью-Йорк, Чукотка.
12. Перепишіть текст, виправивши помилки:
Поширенний в нашому краї і оспіванний в народі барвінок здавна. Значне містце як символ займав він у віруванях давніх славян, насамперед в Київській русі. З тих пір вічнозелений чагарничок назавжди увійшов у побут, звичаї та обряди нашого народу.


17.03.2020р. 
Тема: Морфологічна норма. Морфологічна помилка

План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід роботи

1. Подумати над епіграфом до уроку
Освіта — це вид гігієни. Письмо з помилками — то як невимиті руки чи зуби 
                                                                                                      (Василь Стус)
2.Спостереження над мовним матеріалом(письмово)
Перекладаючи текст з російської мови, учень скористався електронним перекладачем і був упевнений, що виконав завдання правильно. Але у вчителя була інша думка. Чому?
Прочитайте версію електронного перекладу тексту М. Гоголя. Знайдіть і виправте помилки. Подумайте,чим вони зумовлені?
Степ що далі, то ставала кращою. Тоді весь південь, все той простір, який складає нинішню Новоросію, до самого Чорного моря, було зеленою, незайманою пустелею. Ніколи плуг не проходив по невимірним хвилях диких рослин. Одні тільки коні, ховаючись у них, як у лісі, витоптивалі їх. Нічого в природі не могло бути краще. Вся поверхня землі представляє зелено-золотим океаном, по якому бризнули мільйони різних квітів.

3. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника (ст. 152 - 153)

https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf


Мовна норма має важливе соціальне значення. Адже тільки єдиний правопис і стала вимова, обов'язкові для всіх правила відмінювання слів і синтаксичних зв'язків між словами, однакове розуміння змісту вживаних слів, єдиний наголос у словах саме і створюють ті якості літературної мови, що потрібні їй як засоби спілкування між людьми.
Норми літературної мови встановлюють на підставі вивчення закономірностей мовної системи та її підсистем і фіксують у загальнообов’язкових рекомендаціях, а також в орфографічних, граматичних і пунктуаційних правилах.
У розвитку української літературної мови були періоди, коли самі встановлені норми не відповідали внутрішнім властивостям загальнонародної мови, наприклад, намагання замінити загальновживані слова на вузькодіалектні або спеціально створені (спирт — винець, полюс — бігут, гайка — мутра). Так само виявилися неприйнятними й правила про вимову та написання слів типу клякса, клюб, лямпа, блюза, гемогльобін, катедра і подібні відповідно до їх вимови й написання в інших мовах.
У сучасній літературній мові мовні норми не залишаються незмінними. Постійно змінюється мова і відповідно потребує нормування.
Носії літературної мови дотримуються системи правил, що визначає єдину вимову звуків і їхніх сполук, властиву літературному мовленню; загальноприйнятих правил, що визначають способи передавання звуків, складів, слів і речень у письмовій формі літературної мови. Часто можна почути кілОметр, але норма — кіломЕтр; неправильний наголос у слові докУмент, літературна вимова — докумЕнт. Складна вимова слова договір. Правописний словник Сергія Головащука як акцентологічний посібник фіксує це слово з двома наголосами: дОговІр, дОговОру, мн. дОговорИ, дОговорІв; але два договорИ. Є також певні лексичні норми, що властиві літературній мові в цілому. Ми правильно говоримо останнім часом, того дня, цього разу, цими днями, а не в останній час, у той день, на цей раз, на цих днях.
Історичне співжиття українського і російського народів не могло не позначитись на їхніх мовах. Часто допускаються помилки, коли плутають мови, уживають слова з однієї мови в іншій. Наприклад, відповідником до російського слова мероприятие є захід, а в множині — заходи, а не міроприємство чи міроприємства; російському вислову принимать меры відповідає український уживати заходів, а не приймати міри. Під упливом російської мови помилково ставлять, наприклад, у місцевому відмінку множини іменників — ам, -ям, а не -ах, -яхпо полях, по горах, по селах.
Дотримання сталих норм усіма мовцями й спричиняє те, що літературна мова виступає досконалим засобом передавання й одержання інформації. Основні норми, властиві книжній літературній мові, через школу, художню та наукову літературу й інші шляхи культурного впливу поступово поширюються, закріплюючись і в усному вжитку.
Адже в звичайному житті ми говоримо зовсім не так, як пишемо. І в цьому немає ніякого порушення правил культури мови. Розмовна мова відрізняється від нормованої літературної мови не тільки за мовними ознаками: вона не підготовлена, спонтанна; обговорюючи побутові теми, ми заздалегідь не обдумуємо текст; розмовна мова можлива тільки в неофіційній ситуації спілкування (не можна виступати на зборах, читати лекцію розмовною мовою). У той же час нормована літературна мова неприйнятна в звичайних побутових ситуаціях. Штампи, шаблонні вислови типу зважаючи на сказане вище, прошу надати слово, прошу вжити заходів, доводжу до відома, взяти до уваги, залишити нерозв’язаним, без сумніву, не підкреслюють культуру розмовної мови, а скоріше — навпаки. Але в офіційно-діловому спілкуванні без них не обійтися. Дійсно, неможливо уявити собі вільну форму для заяви, доручення чи контракту; існують вимоги й правила, яких необхідно дотримуватися під час складання документів, написанні наукових чи публіцистичних статей.
Відомо, що в кожному суспільстві існують свої етичні норми поведінки. Ці норми, або інакше — мовний етикет, стосуються передусім звертання на ти і Ви, вибору повного чи скороченого імені (Артем чи Артем Володимирович), вибору звертань типу громадянин, товариш, пан та ін.

Етичні норми в багатьох випадках національні: наприклад, сфера звертання на Ви в англійській та німецьких мовах вужче, ніж у нашій мові, ці ж мови частіше, ніж українська мова, допускають скорочені імена. Тому обов’язковою умовою доброго володіння українською мовою є знання українського мовного етикету, культури мови, національної культури взагалі (За М.П. Савчук).

4. Виконати вправи на закріплення вивченого

Творче конструювання 
Спишіть, поставте слова в дужках у потрібній формі, складіть чотири речення.
Відчувати на (кожний крок); подарунок для (рідна мати); пишатися (його ім'я); пролітати над (чужа земля); стомитися від (осінній переліт); зупинитися біля (сама межа); домовитися із (знайомий гончар); тримати в (тепла долонька); скрикнути від (гострий біль); прибило (морська хвиля).

Дидактична гра «Слідами власних помилок»
 Знайдіть і виправте морфологічні помилки.
Розмовляю з Андрійом Петровичом. Повідомте Марії Васильовній. Після доща роса заблищала під проміннями сонця. Без цукра і сиропа печиво не буде смачним. Своєю радісттю поділись із друзями. Допоможіть нам, Надіє Андріївна. Прийшов лист від Ткачук Олега Йосиповича.

Тестування 
1. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до спільного роду:
А гайдамака, добряга, незграба, базіка;
Б бездара, молодчина, нероба, капризуха;
В неотеса, сіромаха, непосида, босячня;
Г роботяга, задирака, жирафа, сирота.
2. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -у (-ю):
А задум твор.., художнього гурт.., секція футбол..;
Б запашного бузк.., високого звук.., стовпчик барометр..;
В сучасного метрополітен.., хвилі Дінц.., берег Буг..;
Г наслідки землетрус.., сектор цирк.., історичного музе...
3. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Р. в. множини мають нульове значення:
А парта, миша, староста, круча;
Б хиба, чаша, лопата, земля;
В культура, мозаїка, галерея, стаття;
Г перемога, лелека, особа, мрія.
4. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі Кл. в. множини мають закінчення -е:
А Наталя, кравець, вітер, пісня;
Б Кобзар, Київ, Земля, душа;
В Оля, вовк, тесляр, народ;
Г героїня, Ілля, друг, Назар.
5. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. пишуться з подвоєними приголосними:
А емаль, далеч, жовч, гордість;
Б акварель, тінь, сталь, мудрість;
В мазь, вісь, суміш, мить;
Г суть, розповідь, папороть, область.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники в О. в. однини мають закінчення -ею:
А їжа, миша, голова, спина;
Б каша, дорога. пісня, гуща;
В вежа, огорожа, яблуня, тиша;
Г мережа, хата, стіна, груша.
Завдання з вибором трьох правильних відповідей.
7. Позначте рядки, у яких усі іменники у формі Р. в. однини мають закінчення -а (-я):
А не було документ_, не поставів дефіс_, площа прямокутник_, приїхав з Харков_;
Б не вистачає метр_, водій автомобіл_, кабіна трактор_, отвір капіляр_;
В колір прапор_, багато горох_, немає банан_, відповідно до кодекс_;
Г лігво вовк_, зібрались біля фонтан_, за довідкою до декан_, пошкодження мотор_;
8. Позначте словосполучення, у яких правильно вжито форми прізвища, імені та по батькові:
А зустрітися із Голобородько Іваном Петровичем;
Б попросити Кубрака Анатолія Сергійовича;
В видали Бєлову Михайлу Степановичу;
Г підписано Кравченком Геннадієм Омеляновичем.

19.03.2020 р. 

Тема: Іменник. Рід іменника. Паралельні родові форми іменника
План роботи

1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід роботи
1. Ознайомитися із родовими категоріями іменника за планом: 
1.     Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів
          2.    Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності
3.     Іменники подвійного роду та паралельні родові форми
4.     Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур


1.     Іменники чоловічого, жіночого, середнього та спільного родів
При розгляді іменника не можливо оминути питання роду. Це чи не найбільший камінь спотикання багатьох українців. Як же складно часом пригадати якого роду слово біль, тюль чи нежить! І, відповідно, важко утворити правильне речення: «Мене мучить зубний біль чи зубна біль?», «На вікні висить білий тюль чи біла тюль?» і «В мене почався чи почалася нежить?»
Годі вже й говорити про неробу, алібі, шимпанзе, собаку, Міссісіпі та Тбілісі. Логіка та інтуїція тут не допоможуть! Тому нам  необхідно впорядкувати свої знання.
Рід – це граматична категорія іменника, яка виражається в трьох значеннях: чоловічого, жіночого і середнього роду.
Значення роду необхідно іменнику для правильного його граматичного зв’язку з прикметниками (синє небо, синя стрічка), займенниками (наш народ, наше місто) та дієсловами (Степан говорив, Галя говорила). Приклади неправильного зв’язку за родом: мій сестра, пісня лунав, наше мова, Ольга писав.
Запишіть і запам’ятайте рід іменників
Чоловічий рід
Біль, насип, нежить, перекис, продаж, Сибір, собака, степінь, ступінь, толь, тюль, фенхель, шампунь
Жіночий рід
Антресоль, бандероль, бешамель, вермішель, заполоч, каніфоль, нехворощ, путь, ретуш, розкіш, фланель, шагрень
І до чоловічого, і до жіночого роду належать слова: гандж, дрож, купіль, фальш, харч.

Спільний рід
Слова спільного роду здебільшого характеризують певні якості особи, а також називають осіб за їхніми характерними діями, поведінкою або соціальною належністю.
Базіка, нездара, нероба, приблуда, рева, ненажера, потвора, замазура, зівака…
Трудяга, роботяга, каліка, сирота, староста, листоноша

Виконання завдань:

Вправи №1
Запишіть іменники в три колонки: 1) ч.р.; 2) ж.р.; 3) с.р.
Кір, путь, біль, продаж, бандероль, ступінь, Сибір, степінь, гуаш, вікно, шампунь, сонце, антресоль, устаткування.

Вправа №2
Випишіть лише ті речення, у яких є іменники спільного роду.
1. Ніхто не перекреслить мій народ! Пощезнуть всі перевертні, й приблуди, і орди завойовників-заброд!
В. Симоненко
2. Як вийшла бабище старая, кривая, горбатая, сухая, запліснявіла, вся в шрамах...
І. Котляревський
3. У забіяки руки сверблять, у базіки – язик.
Народна творчість
4. І вдень він даремне розваги шука, а потім по ночах марою блука, обходить всі зали й кімнати.
Леся Українка
5. Сказали б раніше, нізащо. Ніхто б не повірив, що ти, Онищенко Климе, ледащо.
Л.Первомайський
6. Рука ніби дитяча, але білий м’який манжет край чорного потертого рукава явно дорослої людини.
О. Іваненко
 2.     Рід іменників, що називають осіб за професією чи видом діяльності
Назви осіб за професією, посадою, званням, за видом діяльності належать до іменників чоловічого роду: академік, директор, завідувач, лікар, міністр, поет, професор, редактор, учитель.
У підручнику з української мови для 10 класу О.Авраменко вказує, що ця вимога не сувора і має рекомендаційний характер. Нові слова плавчиха, географиня, мовознавчиня можна вживати в розмовно-побутовому стилі, оскільки вони ще не увійшли до реєстру сучасних словників. Проте в офіційно-діловому стилі краще використовувати іменники чоловічого роду: географ, етнограф, мовознавець. Це свідчить про те, що мова - це живий організм, який розвивається.

«Фомін заступився, зітхнув і, щоб перевести розмову, запитав:
- Ваша дружина, теж геологом працює?
- Так, - усміхнувся Александров, - справжня геологиня!
- Як це ви сказали – «геологиня»? – перепитав Фомін.
- То я навчився так називати від студентів. Мені подобається, і, здається, так правильніше.
- Чому правильніше?
- Та тому, що в царські часи в жінок не було професій та всі спеціальності називалися в чоловічому роді, для чоловіків. Для жінок же залишалися найнепристижніші: курсистка, машиністка, медичка. І досі ми дихаємо старими пережитками, кажемо: лікар, геолог, інженер, агроном. Жінок-фахівців майже стільки ж, як і чоловіків, і виходить мовна нісенітниця: агроном пішла в поле, лікар зробила операцію. Або доводиться додавати: жінка-лікар, жінка-геолог. Наче спеціаліст другого сорту, чи що…»

Іноді буває складно назвати  вид діяльністі у чоловічому роді. 



 3.     Іменники подвійного роду та паралельні родові форми
Іменники подвійного роду можуть позначати  як істот, так і неістот; вони мають відтінок згрубілості й утворюються за допомогою суфікса –ищ(е): вовчище, гарбузище, бабище, відьмище, дівчище, ручище.
Паралельні форми роду мають такі іменники: абрикос- абрикоса, африкат- африката, банкнот – банкнота, жираф – жирафа, зал – зала, оазис – оаза, плацкарт – плацкарта, манжет – манжета, птах – птаха, сусід – сусіда.

Слова зал і зала доволі часто зустрічаються у нашій мові, але, мабуть, ніхто не знає, що вони іншомовного походження. Зал – німецьке слово, а зала – французьке.
Останнім часом ми все більше використовуємо слово зала, хоча його доречніше вживати з такими словами, як глядацька зала, банкетна зала.


4.     Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур
 Пригадаємо правила.
1.     Назви осіб чоловічої статі належать до чоловічого роду: елегантний імпресаріо, любязний портьє, справедливий рефері.
2.     Назви осіб жіночої статі – іменники жіночого роду: літня мадам, серйозна фрау, струнка міс, любязна пані.
3.     Невідмінювані назви істот – чоловічого роду: какаду, поні, кенгуру.
4.     Невідмінювані назви неістот – середнього роду: тролейбусне депо, ак­туальне інтервю, світлове табло, нове меню.
5.     Рід невідмінюваних географічних назв визначається за стрижневим словом: Батумі (місто), Марокко (країна), Гаїті (острів, держава).
6.     Рід невідмінюваних назв органів преси, громадських організацій, спор­тивних клубів, команд визначається за родовим поняттям: «Верже» повідомила (газета), «Темпо» опублікував (журнал), «Мебіл ойл» заснована (монополія).
7.     Рід невідмінюваних абревіатур відповідає роду стрижневого слова: АЗС (станція), НДІ (інститут), ФПК (факультет), ПДВ (податок).

З розвитком ІТ-індустрії  в українській мові виникло багато нових слів.


Словник нових слів  і їх значення

Африкат - складний приголосний звук, який утворюється в результаті злиття двох приголосних ("дз", "дж")
Бешамель – приправа
Біткойн -  електронна валюта
Борнео - острів
Бязь – тканина
Гризлі – бурий ведмідь
Жако - папуга
Заполоч – нитка для вишивання
Какаду - папуга
Коворкінг – відкритий робочий простір для людей різного фаху
Лайфхак – маленька хитрість або корисна порада
Лібрето – літературна основа великого вокального твору
Насип – штучне земляне підвищення
Нехворощ – різновид полину
Портьє – працівник готелю, що слідкує за порядком у вестибюлі
Ретуш – обробка старих фотографій, зображень (коригування)
Смузі – напій із подріблених на пюре фруктів та ягід з додаванням фруктового соку
Сироко - вітер
Толь – покрівельний матеріал з товстого картону
Іссик -Куль – озеро в Киргизстані
Фенхель –  багаторічна ефіроолійна рослина 
Фрілансер – вільнонайманий робітник, що працює віддалено
Хоккайдо – острів
Шагрень – шкіра, папір



Виконання тестових завдань на закріплення
Тестові завдання 

1. Помилку допущено в рядку
А смачна вермішель
Б пінистий шампунь
В хронічна нежить
Г  прозорий тюль

2. Помилку допущено в рядку
А батькова бандероль
       Б тривожний путь
В свіжа папороть
       Г широкий степ

3. Помилку допущено в рядку
       А запашною нехворощю
Б         правильним дробом
       В         головною біллю
       Г дорожнім пилом

4. Помилку допущено в рядку
А кумедний поні
Б безпорадне теля
В рожеве фламінго
Г швидкий шимпанзе

5. Лише іменники чоловічого роду записано в рядку
А ступінь, торнадо, ретуш
Б   сироко, собака, обитель
В ярмарок, Сибір, мігрень
Г    степінь, фенхель, толь

6. Лише іменники жіночого роду записано в рядку
А антресоль, бязь, авеню
Б бешамель, розкіш, сип
В жовч, каніфоль, пил
Г гуаш, заполоч, кір

7. До одного роду належать усі іменники варіанта
А Берлін, Міссісіпі, Ужгород
Б Ай-Петрі, Умань, Уссурі
В Стамбул, Борнео, Керч
Г Капрі, Хоккайдо, Делі



8. До одного роду належать усі іменники варіанта
А Іссик-Куль, Токіо, Тбілісі                 В хобі, бароко, салямі
Б фрау, авеню, Мехіко                         Г жако, гризлі, цеце

9. Помилку допущено у варіанті
А СБУ розкрила....                               В ТСН повідомила ....
Б ГЕС запрацювала ....                        Г ЦСКА завоювала ....

10. Установіть відповідність.
   Іменник                     Рід іменника
       1 кольрабі                    А жіночий
       2 забіяка                       Б середній
       3 какаду                        В спільний
4 США                          Г чоловічий
                                      Д не має роду


23.03.2020 р.

Тема: Число іменника

План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід роботи

1. Ознайомитися з теоретичними відомостями підручника(ст. 161 - 162 )

https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf

2. Виконати вправи на закріплення

Впр. 3 - ст. 162
Впр. 5 - ст. 163
Впр. 7 - ст. 165

3. Переглянути експрес - урок





26.03.2020 р.
Тема: Іменники, що мають лише форму однини або множини

План роботи
1. Теоретичні відомості
2. Виконання вправ на закріплення вивченого

Хід роботи
1. Ознайомитися з теоретичними відомостями

ДЕЩО ПРО КАТЕГОРІЮ МНОЖИНИ І ПОНЯТТЯ ЗБІРНОСТІ
Категорія числа — одна з основних категорій іменника. Більшість іменників утворює форми однини (назва окремого одного предмета) і форми множини (назва двох або більше предметів). Від іменника корінь — множина корені (два корені лиха), прилад — множина прилади (користаємо з окремих приладів), від кіл — коли (з колами в руках), прут — прути (два прути поля — місцева назва міри поверхні), ремінь — ремені (дістав зо два ремені), камінь — камені (вимощена каменями дорога)…

Зовсім окремим видом іменників є слова, що означають невизначену кількість однорідних предметів, які існують у певній сукупності. Їхнє лексичне значення таке ж, як і названих предметів, але граматично вони становлять зовсім окремий клас іменників: одиничні іменники — чоловічого роду другої відміни твердої або м’якої групи (прилад, колос, ремінь, камінь), а збірні — це іменники середнього роду другої відміни м’якої групи з флексію -яприладдя, волосся, колосся, вугілля, каміння, пруття, коріння... Вони означають не один предмет, а багато таких самих предметів і тому за значенням наближаються до форм множини. Це дає підставу до виникнення помилкових сполучень таких іменників з прикметниками у формі множини: канцелярські приладдя, міцні коріння, запашні зілля. Це груба помилка, що полягає в змішуванні множини з поняттям збірності. Найчастіше бачимо такі помилкові сполучення в написах на крамницях: Шкільні і канцелярські приладдя. Правильні сполучення міцне коріння, буйне волосся, запашне зілля, золоте колосся, тверде каміння, гнучке пруття, шкільне приладдя...


«ГАРНА МЕБЕЛЬ» ЧИ «ГАРНІ МЕБЛІ»?
Що ми повинні знати про форми числа українських іменників, щоб не порушувати мовної норми:
1. Переважна більшість іменників має форми однини і множини (стіл — столи, зошит — зошити, ліс — ліси).
2. Частина іменників має форму тільки однини (Київ, географія, мілітаризм, хліборобство, будування, баранина, аспірин, клей). Сюди належать і збірні іменники (молодь, малеча, волосся, гілля).
3. Значна кількість іменників виступає тільки у формі множини (Карпати, Чернівці, мемуари, вибори, ресурси, джунґлі, висівки, вершки).
4. Запам’ятаймо, що в українській та російській мовах є іменники-відповідники, що відрізняються формами числа:
Двері (мн.), широкі двері
Дверь (одн.), широкая дверь
Меблі (мн.) — м’які меблі
Мебель (одн.) — мягкая мебель
Похорон (одн.) — Був на похороні брата.
Похороны (мн.) — Был на похоронах брата.
Волосся (одн.) — довге волосся
Волосы (мн.) — длинные волосы
Чорнило (одн.) — червоне чорнило
Чернила (мн.) — красные чернила
Годинник (одн. і мн.), гарний годинник, гарні годинники.
Часы (мн.), хорошие часы.


Отже, українською мовою правильно гарні м’які меблі (а не гарна м’яка мебель), густе волосся (а не густі волоси).

Опрацювати теоретичний матеріал підручника (ст. 161 - 162)


2. Виконати вправи на закріплення

Розподільний диктант 
► Визначте число іменників, розподіліть їх на групи, поєднуючи з прикметником: 
1) Уживаються і в однині, і в множині;
 2) Уживаються тільки в однині; 
3) Уживаються тільки в множині. 

Вишня, стіл, масло, цукор, стрільба, штовханина, жовтизна, Сатурн, Панас Мирний, колосся, пір’я, щипці, ліки, жнива, канікули, заздрощі, Гімалаї, гілля, гроші, діти, фінанси, дрібнота, коріння, студентство, геройство, добро, дебати, іменини, посиденьки, пустощі, добро, мир, слава, бензин, шахи, вершки, висівки, макарони, Альпи, Карпати, граблі, молоко, цукор, чай, Дніпро, Україна, Чигирин.

Служба розшуку
► Знайдіть «зайве» слово й додайте власний приклад:
1) причепа, слюсар, бідолаха, лівша; 
2) веселощі, ворота, ріки, окуляри;
 3) вітер, бензин, хутір, море; 
4) учнівство, дитинство, добро, іграшка.

Акцентуаційний бар'єр
► Поставте наголос у наведених множинних іменниках.
► З’ясуйте за словником (зокрема електронним) їхнє значення.
Лабети, лінощі, маргінеси, походеньки, городки, Сухоти, хрестини, розглядини, ліки, перса, пожитки, пачоси, патьоки, корчі, ворота, тельбухи, одляски, обценьки, нутрощі, шати, пахощі, запросини, лахи, відвідини, святки, парфуми, ночви, памороки, солодощі.

Тестування
► Виконайте тестові завдання
1. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А гори, річки, ходіння, Харків, озера;
Б дитина, гірка. комаха, будинок, слово;
В книга, читач, пісня, вірш, викладач;
Г край, район, серце, козак, гребля;
Д садочок, черешня, дерево.
2. У якому рядку всі іменники мають форму тільки множини?
А Лінощі, веселощі, мудрощі, заздрощі, жнива;
Б думки, сестри, сім’ї, розмови, двері;
В альпи, вулиці, байки, бурі, гори;
Г вишні, лелеки, долоні, пісні, Суми;
Д чернівці, міста, долини, джерела, ріки.
3. У якому рядку всі іменники мають форми і однини, і множини?
А Білизна, височінь, доброта, глибина, заздрість;
Б селянство, професура, ботвиння. сонце, косар;
В фосфор, глина, золото, сало, яшма;
Г книга, заєць, огірок, країна, ніс;
Д читання, сум, демократизм, доцільність, лагідність.
4. Укажіть, у якому рядку не всі іменники мають форми і однини, і множини:
А Мороз, вітер, берег, лебідь, мелодія;
Б Сніг, знання, сіль, учнівство, учень;
В Лелека, степ, стежка, колодязь, пролісок;
Г Вулик, намисто, блискавка, криниця, друг;
Д Казка, герой, хмарка, ранок, гриб.
5. Лише в однині вживаються всі іменники рядка:
А вазон, прикрість, зелень;
Б Крим, молоко, залізо;
В Дністер, козацтво, ім’я;
Г людство, сум, мальва;
Д радість, золото, вітер.
6. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А комашня, чапля;
Б молодь, нація;
В журба, сумнів;
Г кисень, кабінет;
Д сметана, вапно.
7. Лише форму однини мають обидва іменники рядка:
А вуглець, родовище;
Б щирість, прибуток;
В селянство, шляхта;
Г срібло, пектораль;
Д артилерія, лейтенант.
8. Лише в множині вживаються всі іменники рядка:
А Карпати, проблеми, вечорниці;
Б входини, народи, Альпи;
В дріжджі, заручини, обличчя;
Г перемовини, двері, ножиці;
Д уста, м’ясниці, перешкоди.
9. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А дебати, кеглі;
Б надра, бенкети;
В іменини, землі;
Г ворота, радощі;
Д штани, суперечки.
10. Лише форму множини мають обидва іменники рядка:
А оглядини, дерева;
Б хрестини, дрова;
В сутінки, вечори;
Г фінанси, кредити;
Д терези, виделки.

30.03.2020р.
Тема: Контрольне есе на тему: "Ціна недбалості"

План роботи
1. Написання контрольного есе на тему "Ціна недбалості"

Хід роботи
1. Написати контрольне есе на задану тему

Інформація на повторення:
Есе – невеликий за обсягом прозовий твір, що має довільну композицію і висловлює індивідуальні думки та враження з конкретного приводу чи питання, не претендує на вичерпне й визначальне трактування геми.
Визначальними рисами есе є незначний обсяг, конкретна тема, дана в підкреслено вільному, суб’єктивному її тлумаченні, вільна композиція. Як правило, есе виражає нове, суб’єктивне слово про щось. Стиль есе відрізняється образністю, афористичністю, використанням нових поетичних образів, свідомою настановою на розмовну інтонацію й лексику. Для есе характерне використовування численних засобів художньої виразності: метафор, алегоричних образів, символів, порівнянь.
На першому плані есе – особа автора, його думки, відчуття, ставлення до світу. Це головна установка твору.
В есе відбивається суб’єктивна авторська позиція щодо порушеної в темі проблеми. В есе доречне вживання припущень, риторичних питань, фразеологізмів. Вони надають мові експресивності й стилістичної виразності.
3. Опрацювання пам’ятки «Правила написання креативного есе».



ПАМ’ЯТКА
«Правила написання креативного есе»
1.     Тільки позитивна мова (описувати краще те, що є, а не те, чого немає).
2.     Слова-зв’язки (вони допомагають плавно переходити з однієї частини до іншої).
3.     Різна структура речень. (Читати речення однакової структури нудно. Додайте кілька інверсій. Складіть речення різні завдовжки).
4.     Зрозумілі слова. (Розумійте значення слів, які ви вживаєте в есе. Ви пишете, щоби вразити змістом, а не словниковим запасом. Вишуканість гарна, але в міру).
5.     Різні слова (Використовуйте синоніми).
6.     Лаконічність.
7.     Кожне слово важливе (без повторів; кожне речення має нести унікальний зміст).
8.     Активна життєва позиція.
9.     Аргументація.

Інформація на допомогу:
1. Синоніми до слова «недбалість»:  НЕСУМЛІ́ННІСТЬНЕДОБРОСО́ВІСНІСТЬ, НЕДО́ГЛЯД
2. Епітети: цілковита, моя, людська
3.Асоціативний кущ до слова «недбалість»: халатність, недогляд, байдужість, лінь, неуважність, безвідповідальність.

06.04.2020 р.
Тема: Складні випадки відмінювання іменників І і ІІ відміни

План роботи
1. Міні - практикум
2. Теоретичний матеріал з теми
3. Вправи на закріплення вивченого
4. Експрес урок від О. Авраменка Хід роботи
1. Виконати завдання міні - практикуму
Запишіть іменники у чотири колонки за відмінами. Підкресліть другу від початку букву. 
Прочитаєте закінчення вислову О.Гончара «Працею ...»

• Ніч, площа, біль, галченя, осел, листя, скатерть, плече,
кров, мазь, людина, успішність, одиниця, дьоготь,
типовість, знамено, сирота, мак, творчість, курча,
завзятість, зневага, калюжа, лак, кошеня.

2. Ознайомитися з теоретичним матеріалом підручника (ст. 166 - 167)
https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf

Додатковий теоретичний матеріал:

https://webpen.com.ua/



3. Виконати вправи на закріплення вивченого

№1. Впр. 2 ст.168 підручника
№2. Тестові завдання
Виконайте тестові завдання.
1. До першої відміни належать усі іменники варіанта:
А ясла, кума, площа, межа;
Б староста, хлоп’я, вулиця, кузня;
В сестра, воєвода, суддя, верба;
Г кенгуреня, душа, дорога, ріка;
Д жага, Лука, мати, миля.
2. Помилку допущено в слові:
А кручою;
Б шахтарем;
В вишнею;
Г мрякою;
Д мрією.
3. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А ваза, речовина, кислота;
Б тиша, свобода, глибина;
В калина, малеча, посада;
Г мелодія, береза, справа;
Д спальня, Європа, буква.
4. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А їдальня, повага, легенда;
Б Ольга, родина, волоцюга;
В геологія, дитина, дорога;
Г держава, груша, розлука;
Д мережа, горошина, карта.
5. Закінчення -еюу формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А стаття, мама, земля;
Б круча, каша, площа;
В надія, воля, миля;
Г доня, дочка, доля;
Д куля, вежа, стежка.
6. Закінчення -єю у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А фантазія, місія, арія;
Б вежа, сторожа, артилерія;
В автономія, алегорія, бабуся;
Г анатомія, фізіологія, Маруся;
Д зозуля, мрія, душа.

4. Переглянути експрес  урок від Олександра Авраменка



13.04.2020 р.
Тема: Складні випадки відмінювання іменників ІІІ і ІV відміни

План роботи
1. Теоретичний матеріал з теми
2. Вправи на закріплення вивченого
3. Експрес урок від О.Авраменка

Хід роботи
1. Ознайомитися із теоретичним матеріалом підручника з теми (ст. 167 - 168)
https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-ukrajinska-mova-avramenko-2018.pdf


Додатковий матеріал:

Відмінювання іменників ІІІ і ІV відміни

У називному відмінку однини іменники третьої відміни мають нульове закінчення: суть, любов, ненависть.

У родовому, давальному і місцевому відмінках однини іменники третьої відміни мають однакове закінчення суті, любові, ненависті. Розрізняються ці форми лише у контексті, відповідно до їх ролі у реченні.
У знахідному відмінку однини іменники третьої відміни мають форму називного відмінка.
В орудному відмінку однини іменники третьої відміни мають лише закінчення любов’ю, тушшю, Керчю, радістю. Кінцевий приголосний основи (крім р, щ) подвоюється, якщо стоїть після голосного: міццю, миттю, суттю, тінню, зустріччю, подорожжю. І не подвоюється, коли перед ним є інший приголосний: верф’ю, радістю, швидкістю.
У кличному відмінку іменники мають закінчення любове, вісте, радосте.
У називному відмінку множини іменники третьої відміни мають закінчення вісті, тіні, зустрічі, подорожі.
У родовому відмінку множини вживається закінчення -ейвістей, областей, тіней, розповідей, зустрічей, подорожей.
У давальному відмінку множини вживається закінчення -ам, -ямподорожам, зустрічам, вістям, тіням.
У знахідному відмінку вживаються форми, однакові з формами називного відмінка множини.
В орудному відмінку множини іменники третьої відміни мають закінчення -ами при основі на ж, ч, ш і -ями при інших основах: подорожами, зустрічами, вістями, областями.
У місцевому відмінку множини виступає закінчення -ах при основі на ж, ч, ш і -ях при всіх інших основах: при зустрічах, у подорожах, при розповідях, у вістях, у тінях. В основах деяких іменників третьої відміни при відмінюванні голосні звуки о і е чергуються з ісвідомість — свідомості, наявність — наявності, піч — печі, річ — речі.
Іменники четвертої відміни у називному відмінку однини мають закінчення , після шиплячого — ягня, цуценя, кошеня, ім’я, плем’я, курча, лоша.
У родовому відмінку однини вживається закінчення -и, -ікурчати, лошати, імені, племені.
У родовому, давальному і місцевому відмінках іменники цієї групи мають суфікс -ат-, -ят-(курчати, лошати, кошеняті). Суфікс -ен- уживається в усіх відмінках, крім називного та знахідного однини (племені, іменем).
У давальному і місцевому відмінках однини усі іменники четвертої відміни мають закінчення (на) теляті, (на) лошаті, (на) курчаті, імені, племені.
В орудному відмінку однини іменники четвертої відміни втрачають суфікс -ят- (-ат-) і мають закінчення -ям, після шиплячого — -амягням, цуценям, кошеням, ім’ям, плем’ям, курчам, лошам.
Іменники ім’я, плем’я в орудному відмінку мають паралельні форми, тобто із закінченням -ем, і з закінченням -яміменем і ім’ям, племенем і плем’ям.
В усіх формах множини іменники четвертої відміни мають суфікси -ат-, -ят-, -ен-лошата, телята, імена, племена.
2. Виконати вправи на закріплення вивченого:

 впр.4 ст. 168

впр.5 ст. 169
впр.7 ст.170

3. Переглянути експрес - урок від Олександра Авраменка


27.04.2020р. 
Тема: Директорська контрольна робота. Контрольне тестування

План роботи
1. Виконання тестових завдань

Хід роботи
1. Виконати тестові завдання директорської контрольної роботи


Початковий рівень
1. У якому рядку всі спільнокореневі слова є іменниками?
А Два, двійка, двоє, двоїтися, подвійний;
Б свіжий, свіжо, свіжість, свіжина, свіженький;
В овоч, овочерізка, овочесховище, овочівник, овочівництво;
Г сто, сотня, сотий, сотник.
2. У якому рядку при написанні власних назв допущено помилку?
А Леся Українка, Тарас Григорович Шевченко, газета Новий день, журнал Дніпро;
Б Академія наук України, журнал «Всесвіт», князь Володимир, Дніпро, Херсон;
В Україна, Дунай, Чорне море, Будинок народної творчості, фабрика «Киянка»
Г казка «Ох», Київ, журнал «Пізнайко», Новий рік.
3. Знайти рядок з іменниками спільного роду.
А Сирота, сіромаха, бідолаха, нікчема, недотепа;
Б круча, груша, неволя, земля, душа;
В вершина, весна, школа, ластівка, ялинка;
Г базіка, маля, бідолаха, нечупара.
4. У якому рядку всі іменники чоловічого роду?
А Суддя, надія, земля, Ілля, гілля;
Б лоша, теля, зілля, дівча, круча;
В дріб, край, кінь, біль, Сибір;
Г шампунь, поні, боржомі, купе.
5. Позначте рядок, у якому всі іменники належать до І відміни:
А матуся, матір, сестра, сусідка;
Б Галина, Марія, Либідь, Лідія;
В душа, доня, дитя, дорога;
Г квітка, пташка, земля, пороша.
6. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі орудного відмінка однини мають закінчення -ею, (-єю).
А межа, надія, перемога, робітниця;
Б тиша, площа, непосида, суддя;
В вельможа, лівша, дружина, левиця;
Г п’ятниця, сестриця, сім’я, теща.
Середній рівень
7. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі кличного відмінка мають закінчення -е.
А Петро, воля, Ілля, Катря;
Б брат, Дніпро, батько, вулиця;
В площа, осінь, рід, кінь;
Г Київ, вчитель, місяць, ведмідь.
8. Позначте рядок, у якому всі іменники у формі родового відмінка однини мають закінчення -а (-я).
А Ясень, студент, млин, танець;
Б пароплав, майданчик, цукор, чай;
В Київ, іменник, вовк, долар;
Г Луцьк, Кривий Ріг, Конотоп, Зелений Клин.
9. Позначте рядок, у якому іменник зоря не є членом речення:
А Нічка розсипала зорі злотистії;
Б Зоре моя вечірняя, зійди над горою;
В Вечірня плакала зоря;
Г Сиплють ночі у тумани зорі сургучеві.
10. Закінчення -а у формі родового відмінка однини мають іменники.
А вальс, теніс, футбол;
Б ліс, пісок, ситець, інститут;
В Київ, Львів, Миколаїв, Дніпро;
Г рок-н-рол, бокс, сік, принтер.
11. Апостроф у формі орудного відмінка ставиться у таких іменниках.
А повість, радість, ненависть, гордість;
Б любов, кров, мати, верф;
В піч, міць, ніч, мідь;
Г січ, нехворощ, тінь, сіль.
Достатній рівень
Завдання 12-14 на встановлення відповідності. До кожного рядка, позначеного буквою, знайдіть відповідник, позначений цифрою.
12. Установіть відповідність між відмінами та іменниками.
1 Перша
А Каченя, курча, тигреня
2 Друга
Б Честь, річ, гордість
3 Третя
В Любов, листя, земля
4 Четверта
Г Тополя, Ілля, плакса
Д Степ, сонце, подвір’я
13. Установіть відповідність між іменниками, які вживаються тільки в множині, та назвами, що означають ці іменники.
1 Речовини
А Черкаси, Альпи, Суми
2 Відрізки часу, свят, обрядів
Б Вершки, парфуми, дріжджі
3 Назви почуттів, станів
В Канікули, іменини, вечорниці
4 Географічні назви
Г Гордощі, веселощі, прикрощі
Д Ворота, окуляри, сани
14. Установіть відповідність між іменниками та родами, до яких вони належать.
1 Нероба, сирота, плакса, бідолаха
А Жіночий
2 Боржомі, книга, лілея, повість
Б Чоловічий
3 Біль, край, Борнео, тюль
В Середній
4 Море, колосся, купе, верб’я
Г Спільний
Д Рід не визначається
Високий рівень
► Утворіть чоловічі імена по батькові від імен Богдан, Сава, Сергій, Василь.
► Утворіть жіночі імена по батькові від імен Ігор, Андрій, Яків, Григорій.
► Зробіть морфологічний розбір виділеного іменника.
Пухкою землею притрушувала біле насіння квасолі (О. Донченко)


04.05.2020р.
Тема: Повторення вивченого в кінці року. Тренувальні вправи

План роботи

1. Виконання вправ на повторення

Хід роботи
1. Виконати тестові завдання на закріплення вивченого

1.        1. У якому з варіантів усі слова належать до іменників?
А. листя, листування, ластівка, листівка, лоскітно
Б. земля, землероб, зілля, зеленкуватий, зелень
В. колесо, каніфоль, коштовність, кінець, крапля
Г. насіння,нероба, ночви, ніжно, нелюд
Д. місто, молоко, місяць, міра, млосно

2.       2.  Оберіть варіант, у якому усі іменники належать до істот
А. батько, друг, покійник, Нептун, русалка
Б. лісовик, валет, гроза, ведмідь, лисиця
В. вітер, парта, блискавка, питання, олівець
Г. мати, сестра, заєць, горобець, гілка
Д. книжка, брат, дідусь, вовк, віра

3.        3.У якому рядку подано іменники тільки жіночого роду?
А. собака, дівча, вежа, сусіда, дорога.
Б. суниця, сорока, поні, білка, гусінь.
В. Україна, Київ, Англія, донька, нора.
Г. місіс, путь, мадам, леді, Беатріче.
Д. ступінь, нежить, путь, бандероль, ніч

4.        4.У якому варіанті усі іменники не належать до жодного з родів? 
А. канікули, перемовини, хрестини, ночі, дні
Б. ножиці, двері, штани, окуляри, олені
В. оглядини, Чернівці, Прилуки, заручини, шорти
Г. лікарі, матері, проблеми, ножі, виделки 
Д. річки, радощі, двері, Черкаси, Бровари

5.      5.  На якому із зображень іменник чоловічого роду?

А.
  

Б.
 


В.
 

Г.
 

Д.
  

1.       6. Виберіть варіант, у якому правильно узгоджено прикметник з іменником?
А. цікавий Тбілісі, цінна бандероль, чорна туш, старовинна скрижаль, рідкісна шагрень
Б. дорога салямі, розумний шимпанзе, небезпечний гризлі, смачне какао, сильне торнадо
В. вправний маестро, людна авеню, сильна мігрень, моя боржомі, смажена івасі
Г. цікавий запис, вітальний туш, рожеве фламінго, достиглий манго, нове кімоно
Д. небезпечний Стамбул, далека Сибір, алергічна нежить, красивий Пекін, вірний собака

2.        7.Виберіть варіант, у якому іменники належать до різних груп
А. ліс, дівчина, батько, село, інженер
Б. ягуар, лікар, картяр, зброяр, ніж
В. санітар, бригадир, буксир, ювіляр, капіляр
Г. вежа, круча, межа, школяр, бджоляр

3.       8. Який із поданих нижче іменників в Р.в. однини матиме закінчення -а,-я?
А.

Б.
 

В.
 

Г.
 

Д.
 

4      9. Яке з речень не потребує редагування?
               
А. Я помітив на дереві легке павутиння 
Б. На обід мама подала смачний рагу
В. На полі валяються розкидані колоски, посохлі бадилля
Г. Ми побачили на стіні гарну розпис
Д. У лісі завжди густі комашня

1.        10.У якому варіанті усі іменники в Кл.в. матимуть закінчення -е?

А. мама, бабуся, Галя, Оля, жінка
Б. Настя, Катря, Мотря, земля, доля
В. козак, дід, Андрій, Георгій, Петро
Г. віра, життя, зоря, Микола, Степан

2.     11.   Оберіть правильний варіант

А. Кучеренко Миколі Степановичу
Б. Шевченка Марини Антонівни
В. Лозова Галині Вікторівні 
Г. Зайчук Віктором Петровичем
Д. Собко Світлани Ігорівни

3.       12.У якому із варіантів усі іменники незмінювані?

А. ситро, какаду, кімоно, квітень, коала
Б. шимпанзе, рагу, авто, метро, колібрі
В. пальто, путасу, протеже, поле, плід
Г. день, денді, гризлі, кавун, квітка
Д.очі, івасі, какао, місіс, авеню, леді












Комментариев нет:

Отправить комментарий